Húsz éves a pedagógiai szakszolgálat Szentesen

Érzékenyítésben országos hírűek

 

Sok éven át minden évfordulójukat szakmai konferenciával ünnepelték a Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Szentesi Tagintézményében, majd ebben hosszabb szünetet tartottak, és most érezték úgy, hogy felhalmozódott annyi tudás az elmúlt húsz évben, hogy azt megoszthatják a közönséggel. A közel egy évtizede általuk kifejlesztett és széles körben elterjedt, nagy sikert arató érzékenyítő tréninget is felélesztette munkatársaival Gurdon Helga Terézia tagintézmény-vezető.

Az 1993-as közoktatási törvény írta elő a pedagógiai szakszolgálatok létrehozását. Városunkban a családsegítő szolgálat keretén belül Gál Antal igazgató hívta életre. 2005. április 1-jén jött létre a Szentes Többcélú Kistérségi Társulás égisze alatt a kistérségi feladatokat ellátó, önálló pedagógiai szakszolgálat, ennek 20 éves fennállásáról emlékeztek meg egy programsorozattal.

Súlyosbodtak a problémák

Jelenleg 31 fő a szakdolgozói létszámuk, köztük logopédus, gyógypedagógus, pszichológus látja el a feladatokat. Munkájuk az évek előrehaladtával nehezebb lett.

– Igény mindig van a munkánkra. Tizenhatan kezdtük, megduplázódott a létszámunk, és a bővítési igény azért merült fel, mert láttuk, még több gyereket kell ellátnunk. Azonban elértük azt a határt, ahányan elférünk, most nagyjából egyensúlyban van a kapacitásunk a gyereklétszámmal. A generációk közötti különbségek megváltoztak, a mai gyerekeknek más az észlelésük, az oktatási rendszer még mindig megköveteli azokat a hagyományos kultúrtechnikákat, amiben a gyerekek egyre kevésbé jók. Ezért, ha úgy vesszük, növekedett a probléma, de ha máshogy kérnénk számon a gyerekeket, ha az elvárásrendszer követné ezeket a megváltozott sajátosságokat, akkor talán nem lenne ennyi probléma egy-egy területen. A 10-15 százalékos arányú tanulási zavar megvolt már húsz évvel ezelőtt is, viszont a jelentkező tünetek, problémák változtak, nagyon nagy növekedés tapasztalható a megkésett beszédfejlődésben. Ennek egyik oka a digitális eszközök használata az egyre fiatalabb korban, kevesebb az élő beszéd, a visszacsatolás A pszichés problémák esetében romlott a tendencia, a számuk ugyan nem növekedett, a súlyosságuk azonban igen. Az elmúlt 5-10 évben sokkal mélyebb problémákkal fordulnak hozzánk a családok – magyarázta Gurdon Helga.

Bővülő intézmény és szaktudás

A komplexebbé váló problémák miatt a gyerekeket nagyobb szaktudással kell tudniuk kezelni, ahogyan családterápiára is szükség van, ennek érdekében szoros együttműködést tartanak a családsegítő központ gyermekjóléti szolgálatával. Az igazgató a szakmaiságban, a speciális terápiákban látja a jövőt.

Reményeik szerint bővülni fog az intézmény, a fenntartó ezért megtesz mindent. Ha nagyobb helyünk lesz, speciális terápiákat jobban meg tudunk valósítani, csoportterápiákra, mozgásterápiákra lesz lehetőségünk, a korai fejlesztésünk jelenleg helyhiány miatt külső helyszínen, bölcsődében működik, ebben is nagy segítségünkre lesz a bővülés – mondta az igazgató.

Az általuk bevezetett érzékenyítő tréningeken már több száz pedagógus részt vett. 2016-ban egy nap alatt állították össze kollégáival a foglalkozást, amelyben az intézményükben kezelt problémákra érzékenyítettek játékos formában, köztük az olvasás-, az írás – és a matematika tanulás zavaraira, ezeknek köszönhetően az emberek már elfogadják például azt, hogy létezik a diszlexia.

  • Nagyon büszke vagyok, hogy a tréningünk országos ismertségre tett szert – fogalmazott Gurdon Helga. Ezt az eredeti tréninget most az évfordulós programok alkalmával kipróbálhatják az érdeklődők.

 

Fókuszban az autizmus

Az ünnepi konferenciát április 2-án, az autizmus világnapjára szervezték, és a tematikáját is ennek szentelték az ifjúsági házban tartott előadásokon. Az utóbbi években nagymértékben növekedett az autista gyermekek száma, másfél-két éves korúaknál is fedeztek fel tüneteket. – Folyamatosan azon gondolkozunk, hogyan tudnánk segíteni a családoknak, hogy a gyerekek be tudjanak illeszkedni a társadalomba, a köznevelés rendszerébe, ezért egy komplex programot dolgoztunk ki. Mi csak pici korukban, a korai fejlesztésig látjuk el a sajátos nevelési igényű gyerekeket, utána az óvodák, iskolák feladata, ettől függetlenül nekünk is támogatnunk kell őket – tudtuk meg az intézményvezetőtől.

A konferencián szakemberek beszéltek arról, hogyan tud segíteni egy pszichológus, illetve az „álautizmus” jelenségéről, azaz hogyan lehet a tüneteket elkülöníteni egy esetleges beszédzavartól. Workshopokban öt munkacsoport várta érzékenyítő programokkal az érdeklődőket, ezeket végig járva saját magukon tapasztalhatták meg a felnőttek gyermekek problémáit. – A munkánkat is be tudjuk ezáltal mutatni, valamint szemléletformálásban is segíthetünk, hogy nyitottabban álljanak az emberek akár a saját gyerekükhöz, akár az iskolai tanítványaikhoz – összegezte a tagintézmény-igazgató.

Darók József

Kapcsolatfelvétel

Ha éppen nem vagyunk elérhetők, küldjön e-mailt!