Tizennégy éve a Lufthansa Systems szoftverfejlesztője Nagy Róbert. Ahogy a cég számára, úgy neki sem idegen a homeoffice. Szentesi családi házukban kialakított irodájából vesz részt a világvállalat működésében. Sok projekten dolgozott már, mivel a Lufthansa Systems szoftvereit mintegy 350 légitársaság használja világszerte, és mint mondja, munkája szépsége a változatosságában rejlik. Szabadidejében szívesen barkácsol, de vonzzák az okoseszközök és alkalmazások is, amelyekkel saját otthonukban is megkönnyíti a hétköznapokat.
A 37 éves Róbert informatika, programozás és kütyük iránti vonzalma nem most kezdődött. A 90-es években volt gyerek, Túrkevén nőtt fel, még emlékszik arra, amikor ő állította be a család videómagnóját és parabola antennáját. Az iskolában számítógépes szakkörbe járt, Commodore 64-en tanulta az alapokat, aztán megkapta élete első számítógépét, és belekóstolt a programozásba is. Természetesnek tűnt, hogy ilyen irányú középiskolát választ, Kisújszállásra jelentkezett programozó szakra, majd a Szegedi Tudományegyetemen végzett közgazdasági programozó matematikusként. Már negyedévesen elkezdett dolgozni egy szegedi cégnél, és 2006-ban került a Lufthansa Systems Hungáriához. – A programozói, szoftverfejlesztői munka szépsége épp a változatosságában rejlik, nem monoton, nem mindig ugyanazt kell csinálni. Több projekten is dolgoztam, valamelyiken három évig, de a cégnél szem előtt tartják, ha valaki váltani szeretne. Például amikor már nem jelentett szakmai kihívást az adott projekt, jeleztem a főnököm felé, és rövid időn belül átkerültem egy másik pozícióba. A Lufthansa Systems a Lufthansa-csoport leányvállalata, én a cég magyarországi alkalmazottja vagyok, mintegy 450 informatikai szakemberrel együtt. A mi szoftvereinket használja számos világhírű légitársaság – meséli Róbert.
A különböző projektekkel profitot lehet optimalizálni
A vállalat NetLine Plan nevű terméke a repülőgép felszállása előtt megtervezi, hogy ha egy járat A-ból B-be tart, és beiktatnak egy köztes úti célt, számíthatnak–e annyi plusz utasra, hogy érdemes legyen megállni. Ezek tulajdonképpen matematikai modelleken alapuló számítások, amelyek alapján számítják ki a profitot. Ez maga a projekt, a szoftver, az én feladatom pedig az volt, hogy ezt továbbítsam a felhasználó felé. Készítettem és karbantartottam egy felületet, ezt csináltuk ketten, illetve valamikor hárman. És volt egy szerver rész, ami a matematikai számításokat végezte –magyarázza a programozó.
A másik egy speciális üzenetküldő rendszer, ahol pár soros telex üzenetek futnak. Ha bezárják a repülőgép ajtaját, elveszik a blokkolót a keréktől, vagy elindul a felszállóhelyre, minden alkalommal generálódik egy telex üzenet. Ez alapján az irányító tudja, hogy hol, illetve milyen fázisban van az adott repülőgép a reptéren belül, és kinek adhat felszállási engedélyt. Róbert megemlít még egy NetLine Sched/ Slotmanager nevű alkalmazást, amelybe modult írt. Minden reptéren évente tartanak egy úgynevezett slot-konferenciát, ahol a légitársaságok megvitatják, mely időpontokra tartanak igényt. – Tegyük fel, hogy egy légitársaság igényt tart a londoni Heathrow-n a 8:30 és 8:35 közötti időpontra, amikor a gépe költségmentesen befuthat az adott a terminálhoz. Ha az adott légitársaságnem fizeti ki ezt a slotot, ami tulajdonképpen egy időszelet, akkor azt elárverezik a többi társaság között. Pont ebből alakult ki bonyodalom a járvány idején, hogy üresen repkedtek a repülők, csak azért, hogy megtartsák a slotokat, mert egyébként elveszítették volna ezeket az időpontokat.
Senki nem lepődik meg, ha a videó-konferencia alatt a kislányom az ölembe ül
A koronavírus-járvány kitörésekor teljesen leállt a légiközlekedés, így más légitársaságokhoz hasonlóan a Lufthansa is rendkívül nehéz helyzetbe került. A cég a válság kezdetétől fogva arra törekedett, hogy minél több munkavállalóját meg tudja tartani. A Lufthansa Systems Hungária ehhez a célhoz úgy járul hozzá, hogy azokat a kollégákat, akiknek felszabaduló kapacitásaik lettek, olyan belsős projekteken foglalkoztatják, amelyek a vállalat termékeinek fejlesztését szolgálják. Bár a válságnak még nincs vége, Róbert szerint összességében jól átvészelte a cég a járványt. A Lufthansa júniustól ismét elindította a járatait Budapestről, múlt hétfőn szállt fel az első gép, bár a járatsűrűség egyelőre még természetesen elmarad a korábban megszokottól.
Róbertnek nem szokatlan az elmúlt időszakban sok más vállalatnál bevezetett homeoffice rendszer, mert már kilenc éve otthonról dolgozik. A lakáson belül van egy kis kuckója, ahol hivatalosan 9-től 17 óráig tart a munkaidő. Jelenleg a Lufthansa Systems két szoftverét felügyeli, most már több a menedzselési feladata, mint a fejlesztési. – Azért néha hiányzik a korábbi munkám. A Lufthansa Systems márciusban Szegeden nyitott irodát, de a vírus sok mindent felülírt, voltak változások a cégnél. Én személy szerint úgy éreztem, hogy több lett a munkám. Néhány fejlesztési projektet egyelőre elhalasztottak, és az ezeken dolgozó kollégákat kellett betanítanom. Amikor a céghez kerültem, jártam kint a frankfurti központban. Most pedig teljes egészében virtuálisan zajlik a kapcsolattartás. Voltam külföldi csapatépítésen, és itthon is elmegyünk minden nyáron egy közös sárkányhajózásra a Dunán. Nagyon családcentrikus a vállalat, ezt kifejezetten szeretem, nyilván ezért is vagyok még itt (és elneveti magát). A kollégák is elnézőek, senki nem lepődik meg azon, amikor mondjuk, a videó-konferencia közben a három éves Kamilla az ölembe ül. Nem csinálnak belőle problémát, hogy mit keres ott a gyerek.
Hobbiból barkácsol, és okosotthont épít
Felesége szerint Róbert, foglalkozása ellenére nem olyan „kocka”. Nagyon ügyes kezű, szeret barkácsolni, folyamatosan szépíti a Munkás utcai házat. A történet egy homokozó építésével kezdődött a gyerekeknek, aztán kerti bútorokat készített egy asztalos barátja segítségével, ott szerette meg a fával való munkát. Fotel, darts tábla, kutyaól, virágtartó, pajzs, szerszámtartó láda, számtalan használati tárgy került ki a kezei alól, büszkén mutatja a fényképeket a telefonjában. Fiának, Endrének raklapokból bunkert csinált, de már nem használja, így az új funkciót kap, tyúkól lesz belőle. Azon is gondolkodott, hogy elvégezne egy asztalos tanfolyamot, de eddig mindig közbejött valami. Elmeséli, hogy nagyon érdeklik az okosotthonok, amit a saját házukban is szeretne megvalósítani, már használ is okoseszközöket. Rögtön beindítja azt a kerti locsolót, amit telefonos alkalmazással tud irányítani, és amely a rózsákat és a magas ágyást öntözi. A garázsajtót is hasonlóan szeretné megcsinálni, hogy a mobiltelefonról lehessen vezérelni.
Róbert Budapesten ismerkedett meg feleségével, Nagy-Tarnóczi Tímeával, aki Szegedről a fővárosba költözött, majd néhány év után, családi okok miatt haza jöttek Szentesre. Timi ápolónő volt, képzett dúla is, jelenleg masszőrként dolgozik. Fiuk, Endre 9 éves és sikeres úszó, versenyidőszakban minden héten begyűjti az érmeket, van egy-két bronz, de többségében arany és ezüst. Kislányuk, Kamilla a múlt hétvégén ünnepelte a 3. születésnapját. Bár Robi szinte naponta kap állásajánlatokat a világ minden tájáról, egyelőre Szentesen képzelik el az életüket.
Palicska Irén